Wada fabryczna umożliwia wystąpienie z reklamacją i staranie się o zwrot pieniędzy.

Reklama jest dźwignią handlu, a reklamacja - dźwignią konsumenta. Do reklamacji danego produktu lub usługi dochodzi wówczas, gdy klient nie jest usatysfakcjonowany z zakupu i podważa warunki umowy, określone w gwarancji lub rękojmi. Niezgodność towaru z umową jest pojęciem szerokim i dotyczy nie tylko wady towaru, lecz także braku właściwości, cech określonych w umowie, braku zgodności z opisem, wzorem czy próbką.

Ustalenie, czy niezgodność towaru z umową istniała w chwili zakupu, jest bardzo istotne, gdyż sprzedawca nie odpowiada za nią, gdy powstała z naszej winy. Konsument może żądać zwrotu pieniędzy, gdy zakupiony towar miał wady produkcyjne, został uszkodzony w trakcie transportu lub okazał sie podróbką - w takich przypadkach stwierdza się naruszenie umowy gwarancyjnej. Obecnie prawo do zwrotu wadliwego towaru i odzyskania pieniędzy lub jego wymiany jest zagwarantowane każdemu konsumentowi jako fundament prestiżu firmy, od której zakupił on produkt.

Prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji, wobec czego gwarant może określić go według swego uznania: tydzień, miesiąc, rok lub jeszcze dłuższy czas. Reklamacja nie jest natomiast uzasadniona, gdy produkt uległ uszkodzeniu w wyniku normalnego użytkowania. Najwięcej wad fabrycznych powstaje w procesie transportu towaru do klienta, czyli w handlu internetowym. Dzieje się tak, ponieważ towar zanim dotrze do konsumenta, nierzadko musi przebyć setki kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.